גודל אות   א   א   א     הקטן פונט     הגדל פונט

כשהאסימונים נגמרים-לקויי למידה

                                                                                                            מרץ 2003

"כשהאסימונים נגמרים" - הרצאה של ריק לבוי, אונ' ג'ורג'טאון ארה"ב.

                                                (קלטת ההרצאה –  60 דקות) - לחץ להורדת הקובץ

הנושא: כיצד להתמודד עם התנהגות בעייתית של תלמידים עם לקויות למידה?

 

3 דברים משותפים חשובים לעבודה עם בעלי צרכים מיוחדים:

«       ידע: למה הם מתנהגים כך?

«       שיטות ואסטרטגיות להתמודדות.

«       פילוסופיה של אמונה שתעזור בעת צרה.

1. חיזוקים

משוב חיובי – משנה התנהגות.

משוב שלילי – מפסיק התנהגות באופן זמני.

מאפיינים של ילדים בעלי ל.ל.:

«       התנהגותם לא משתנה באופן מהיר.  – יש לעבוד בדרך של תיקון רציף.

יש לחזק כל צעד בהתנהגות. עם כל חיזוק, ההתנהגות מתפתחת ומשתפרת.

במתן תיקון רציף – נותנים גמול לכיוון לא לתוצר השלם.

על ידי מתן חיזוקים מתאימים הילד יצעד לכיוון הנכון. יש לחזק צעדים המובילים להתנהגות הנכונה.

«       התנהגותם אינה עקבית.

«       יש להם ימים טובים וימים רעים.

2. שיטות שנויות במחלוקת- שיטות שלא עובדות

«       ענישה גופנית – כל מגע פיסי שבא מתוך כעס.

«       פסק זמן – על המורה להחליט מתי הילד יחזור לפעילות ולא התלמיד.

«       התנצלות כפויה – אין להכריח להתנצל, אפשר לעודד לכך.

«       אין להשתמש בציניות. ילדים ל.ל. לא מבינים ציניות.

«       אין להחרים חפצים – אפשר לקחת ולהחזיר, תוך העמדת תנאים להחזרה.

«       אין להעמיד ילד במבחן כשיודעים מראש שיכשל בו.

«       אין לתת משימות לימודיות כענישה.

3. שיטות שעובדות - משמעת מונעת

«       יש להגיב מלכתחילה ולא בדיעבד.

«       יש לשנות את הסביבה של ילדים ל.ל., הם מגיבים לסביבתם.

«       יש לספק לילד ל.ל. מובנות חיצונית יציבה, מובנות שניתנת לניבוי: מבנה ושיטה למסירת ש.ב.,לכניסה לכיתה, ליציאה מהכיתה, לחלוקת חומרים, לחלוקה לקבוצות..

«       יש לקבוע מראש סדר יום ולהשאיר לסוף השיעור/היום פעילויות מהנות.

שיטתיות ועקביות מעודדים התנהגות טובה יותר.

«       יש לעשות שימוש נכון בקול – אין לצעוק, אין להתווכח, יש להשתמש בשיטת התקליט השבור.

«       כשצועקים – הילד לא שומע את המסר, אלא רק את הצעקה.

«       כשמתווכחים – הילד משיג: עצמה ושליטה, חיזוקים חיוביים מהסביבה, הסטת השיעור.

«       שבחים: שבח תאורי – מתאר את הפעולה, שבח הערכתי – מעריך את הפעולה.

במתן שבחים לילדים – אין יותר מידי, אך יש להשתמש בשבח בתבונה.

4. משמעת מתקנת

המורה היא האחראית למשמעת הכיתתית, אין לסייע בידי הילדים להעניש חבר.

אין להשתמש בעונש קולקטיבי.

במקום להעניש כתה/קבוצה על מעשה שלילי של ילד/ים, יש לתגמל כיתה/קבוצה על מעשה חיובי של ילד/ים.

העונש צריך להיות קשור למעשה.

עונש צריך להיות מיידי ומוחלט. אם לא מיידי לפחות מוחלט.

אין לתת לילד תחושה שאנחנו מאוכזבים ממנו. תחושת זו כואבת ביותר.

5. שיטות שיחה יעילות

«       יש להתחיל את השיחה בטון חיובי ולסיימה בטון חיובי.

«       לפני השיחה יש לחשוב על: תוכן, עיתוי ומיקום.

תלמידים מגיבים לסביבה שלהם – המפתח להתמודדות עם התנהגותם הוא לשלב אותם בסביבה המגיבה אליהם ומאפשרת להם להתנהג יפה.

6. איך בונים הערכה עצמית של ילד? (כמות אסימוני המשחק = הערכה עצמית)

«       כשקורים לילד הרבה דברים טובים – הוא מקבל הרבה אסימוני משחק.

«       כשקורים לילד הרבה דברים רעים – הוא מפסיד הרבה אסימוני משחק.

«       ילדים עם מעט אסימונים משחקים בהם בפזיזות, בדרך של הימור, או בשמרנות, בחסכנות כדי שלא יאבדו את כולם.

«       כדי לספק לילד אסימונים, יש לחפש דברים שהילד עושה בצורה טובה, לאפשר לו לעשותם ולשבח אותו על כך.

יש לתת לילד כמה שיותר אסימוני משחק, ולקחת ממנו כמה שפחות.

מורה והורה צריכים להאבק במי שלוקח מהילד אסימוני משחק ולא מחזיר.

התפקיד שלנו כהורים וכמורים להקפיד שכל ילד, איתו אנו באים במגע, ילך לישון עם יותר אסימוני משחק מכפי שהיו לו כשהתעורר בבקר.

 

א. בעקבות הסרט: "כשהאסימונים נגמרים"

«       תגובות ספונטניות בעקבות הסרט.

«       תובנות חדשות בעקבות הסרט.

«       משהו שאני לא מסכימה עם המרצה.

«       משהו שאני מאמצת לעצמי.

«       משהו שהייתי רוצה לאמץ אך אינני יודעת כיצד?

«       ועוד...

תוך כדי הדיון בסרט אפשר לעיין בדברי הסיכום של הסרט, להיזכר, לתת דוגמאות.